طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی جامع به منظور مدیریت و پیشگیری از چاقی برای گروههای هدف مختلف
خلاصه ضرورت اجرای طرح
افزایش وزن و چاقی چالشی مهم برای سلامت عمومی محسوب می¬شود و عوامل متفاوت محیطی و ژنتیکی بر آن موثر هستند. چاقی خطر ابتلا به بیماری های متعدد مانند دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان، مجموعه ای از اختلالات اسکلتی-عضلانی و اختلالات روانی را افزایش می دهد. که همه این موارد اثرات منفی بر کیفیت زندگی، بهره وری کار و هزینه های مراقبت های بهداشتی دارند و می تواند باعث ناتوانی و مرگ زودرس شوند. شیوع چاقی در ابعاد همه گیر طی ۵۰ سال گذشته حدوداً ۱۰۰% افزایش یافته است و در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان دچار اضافه وزن یا چاقی هستند که شیوع آن بر اساس نژاد، جنسیت و موقعیت جغرافیایی متفاوت است. شیوع جهانی چاقی تا سال ۲۰۲۵، به ۱۸% در مردان و ۲۱% در زنان خواهید رسید و در زنان منطقه خاورمیانه به بالاتر از ۳۰% میرسد. در ایران نیز شیوع چاقی در مردان ۱۵.۶ درصد و در زنان ۳۰.۴ درصد و در سالمندان ۲۱.۴ درصد گزارش شده است. در سال های اخیر، شواهد علمی بسیاری مبنی بر افزایش چشمگیر شیوع چاقی در میان کودکان منتشر شده است. بنابراین سیاستهای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی باید به عنوان یک اولویت بهداشت عمومی در ایران قرار بگیرد.
در راستای مدیریت چاقی، آموزش با استفاده از اصول برنامه ریزی آموزشی مناسب برای تعیین مدل و محتوای آموزشی و دستیابی به اهداف رفتاری مورد نظر در گروههای مختلف سنی ضروری است. ساختار خانواده می تواند بر کل اعضای آن تاثیرگذار باشد. خانواده به عنوان اولین منشا آموزش رفتارهای مرتبط با سلامتی کودکان بوده که می تواند رفتارهای تغذیه ای، الگوهای تحرک و فعالیت فیزیکی را در کودکان شکل دهد. امروزه، تئوری های آموزشی نقش مهمی در تغییر دانش، رفتار و عادات زندگی نشان داده اند با آموزش اصولی و انجام مداخلات آموزشی میتوان رفتارهای غذایی مطلوب مانند انتخاب صحیح مواد غذایی مصرفی و یا سایر رفتارهای مرتبط با تغذیه سالم را برای مردم تسهیل کرد که این رفتارها می توانند منجر به ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری شوند.
با توجه به روند رو به رشد شیوع چاقی در کشور و عوارض بلند مدت آن بر سلامت و کیفیت زندگی افراد، بررسی وضعیت آگاهی افراد جامعه و همچنین مراقبین سلامت در زمینه چاقی و دستیابی به بهترین مدل آموزشی در حوزه چاقی برای گروههای هدف مختلف و تدوین محتوای آموزشی مناسب برای هر گروه، از جمله نیازهای کشور میباشد که این مطالعه با هدف تحلیل شرایط موجود و همچنین طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی جامع به منظور مدیریت و پیشگیری از چاقی برای گروههای هدف مختلف برنامه ریزی شده است.
در راستای مدیریت چاقی، آموزش با استفاده از اصول برنامه ریزی آموزشی مناسب برای تعیین مدل و محتوای آموزشی و دستیابی به اهداف رفتاری مورد نظر در گروههای مختلف سنی ضروری است. ساختار خانواده می تواند بر کل اعضای آن تاثیرگذار باشد. خانواده به عنوان اولین منشا آموزش رفتارهای مرتبط با سلامتی کودکان بوده که می تواند رفتارهای تغذیه ای، الگوهای تحرک و فعالیت فیزیکی را در کودکان شکل دهد. امروزه، تئوری های آموزشی نقش مهمی در تغییر دانش، رفتار و عادات زندگی نشان داده اند با آموزش اصولی و انجام مداخلات آموزشی میتوان رفتارهای غذایی مطلوب مانند انتخاب صحیح مواد غذایی مصرفی و یا سایر رفتارهای مرتبط با تغذیه سالم را برای مردم تسهیل کرد که این رفتارها می توانند منجر به ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری شوند.
با توجه به روند رو به رشد شیوع چاقی در کشور و عوارض بلند مدت آن بر سلامت و کیفیت زندگی افراد، بررسی وضعیت آگاهی افراد جامعه و همچنین مراقبین سلامت در زمینه چاقی و دستیابی به بهترین مدل آموزشی در حوزه چاقی برای گروههای هدف مختلف و تدوین محتوای آموزشی مناسب برای هر گروه، از جمله نیازهای کشور میباشد که این مطالعه با هدف تحلیل شرایط موجود و همچنین طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی جامع به منظور مدیریت و پیشگیری از چاقی برای گروههای هدف مختلف برنامه ریزی شده است.
ارسال نظر