08 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه دفاع از پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای فوق تخصصی غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان دکتر حنانه تقی زاده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر تقی زاده با بیان این مقدمه که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سندرم متابولیک و اجزای آن شامل چاقی، دیابت نوع 2، دیس لیپیدمی و فشار خون بالا،به شدت با تغییرات در پروفایل متابولیک، به ویژه اسیدهای آمینه پلاسما و سطوح آسیل کارنیتین ها مرتبط هستند.

جلسه دفاع از پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای فوق تخصصی غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان دکتر حنانه تقی زاده با راهنمایی دکتر باقر لاریجانی و دکتر فریده رضی  و با مشاوره دکتر محسن خوش نیت، دکتر سلاله امام قلی پور، دکتر نگار رضایی با عنوان بررسی پروفایل متابولومیکس در افراد مبتلا به سندرم متابولیک سه شنبه 17 مرداد ماه 1402 برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر تقی زاده با بیان این مقدمه که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سندرم متابولیک و اجزای آن شامل چاقی، دیابت نوع 2، دیس‌لیپیدمی و فشار خون بالا،به شدت با تغییرات در پروفایل متابولیک، به ویژه اسیدهای آمینه پلاسما و سطوح آسیل کارنیتین‌ها مرتبط هستند. اگرچه این شواهد گاها متناقض هستند، گفت: هدف ما بررسی ارتباط سطح در گردش پلاسمایی اسیدهای آمینه و آسیل کارنیتین ها با سندرم متابولیک و اجزای آن در بزرگسالان ایرانی بود.

وی ادامه داد: این مطالعه مقطعی بر روی 1192 شرکت‌کننده از مطالعه مقطعی نظارت بر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر(NCD) در ایران (STEPS 2016) و در مقیاس بزرگ انجام شد. سطوح پلاسمایی اسیدهای آمینه و آسیل کارنیتین ها  با استفاده از کروماتوگرافی مایع-طیف سنجی جرمی (LC-MS/MS) در افراد مبتلا به MetS( 529 نفر) و بدون MetS  (663 نفر) اندازه گیری شد.

وی در خصوص نتایج حاصل از این تحقیق گفت: سطوح بالای پلاسمایی اسیدهای آمینه شاخه دار (والین و لوسین)، اسیدهای آمینه آروماتیک (فنیل آلانین، تیروزین)، پرولین، آلانین، اسید گلوتامیک، و نسبت اسید آسپارتیک به آسپاراژین به طور معنی داری با  مرتبط بود، در حالی که سطوح پایین گلایسین، سرین، هیستیدین، آسپاراژین و سیترولین به طور معنی داری  با MetS در ارتباط بودند. در مورد سطوح پلاسمایی کارنیتین آزاد و آسیل کارنیتین ها، سطوح بالای آسیل کارنیتین های با زنجیره کوتاه (C2، C3، C4DC)-، کارنیتین آزاد (C0)، و آسیل کارنیتین های زنجیره بلند (C16، C18OH) به طور قابل توجهی با MetS مرتبط بود. تجزیه و تحلیل مؤلفه اصلی (PCA) نشان داد که عامل3 ( تیروزین،لوسین، والین، متیونین، تریپتوفان، فنیل آلانین، ترئونین) ، عامل 7 (C0, C3,C4 ) ، عامل 8 ( گلایسین، سرین) ، عامل 9 (آلانین، پرولین، C4DC)، عامل 10 (اسید گلوتامیک، اسید آسپارتیک، C18:2-OH) ، عامل 11 (سیترولین، اورنیتین) و عامل 13 (C18OH، C18:1- OH) به طور مستقل با سندرم متابولیک در ارتباط بودند.

دانشجوی مقطع فوق تخصص غدد درون ریز افزود: تغییر در پروفایل اسید آمینه و آسیل کارنیتین در بیماران مبتلا به MetS مشاهده شد. علاوه بر این، تغییر در سطوح در گردش اسیدهای آمینه و آسیل کارنیتین ها همراه با افزایش تعداد اجزای MetS است. به نظر می رسد که پروفایل اسید آمینه و آسیل کارنیتین می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد پاتوژنز MetS ارائه دهد. با این حال، مطالعات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

معصومه محمدقلی
نویسنده:

معصومه محمدقلی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *